Träning för seglare

Den som har lite större ambitioner med sitt segelintresse än att enbart nöjessegla i godan ro, bör ägna en tanke åt sin nuvarande fysik. Segling av det intensivare slaget kräver nämligen en hel del av sin utövare och det är självfallet viktigt att ha den ork som krävs för att bland annat inte äventyra din och andra säkerhet i onödan.

tävlingsseglare

När det kommer till lite tuffare segling så kräver det absolut sin man, eller kvinna för den delen. Segling av det tuffare slaget är någonting som tar en hel del på krafterna och därför är det viktigt att vara i god fysisk form, om man tänkt trappa upp svårighetsgraden ifrån lugnare seglatser.

Styrka

Även om de moment sm du behöver utföra på en segelbåt inte kräver att du når en muskelmassa i dignitet med Hulken, finns det ändå extremt mycket att tjäna på att öka din nuvarande styrka. Om du måste ta i rejält vid varje moment, gör sig mjölksyran i musklerna snabbt påmind, vilket gör att du helt enkelt orkar längre med lite mera kött på benen. Vi förslår att du varvar din styrketräning med att enbart använda kroppen som vikt vid vissa tillfällen och att du även skaffar utrustning som gör att du kan lyfta tyngre vid andra. På detta vis får du en bra spridning mellan övningarna och stärker kroppen på ett bra sätt.

Kondition

Det positiva när det kommer till att förbättra konditionen är att det inte krävs alltför mycket för att ägna sig åt denna typ av träning. Ett par ordentliga skor och halvhyfsade kläder för ändamålet räcker gott och väl, och sedan så är det bara att ge sig ut på en löprunda, helst på ett mjukare underlag än asfalt, exempelvis anlagd stig runt ett elljusspår. Tänk på att du inte behöver nå en nivå där du klarar av att placera dig på en bra tid under en maratontävling, men du far heller inte illa om så skulle bli fallet.